TEHNIKA SLAGALICE U 10 KORAKA

Tehnika slagalice je metoda kooperativnog učenja koja počiva na radu, saradnji i međusobnoj zavisnosti učenika u baznim i ekspertskim grupama.

Kooperativno učenje se smatra najstarijim vidom učenja u grupama u okviru kojeg učenici i nastavnik, i sami učenici međusobno sarađuju tokom procesa učenja. Stari Jevreji su grupisali dečake pri izučavanju svete knjige Talmud, dok je rimski filozof Seneka kooperativno učenje zastupao rečenicom „Ko poučava, tada i uči“ („Qui Docet Discet”). Savremena istorija razvoj kooperativnog učenja prati nakog završetka Drugog svetskog rata. Teorijske osnove ove vrste grupnog rada zasnovane na međusobnom poučavanju između članova grupe postavili su Dojč, Djuji i Levin, dok su Džonson i Džonson četiri decenije proveli izučavajući efekte kooperativog učenja na svim nivoima obrazovnog procesa.

Slagalicu je sedamdesetih godina prošlog veka  u škole uveo Eliot Aronson, profesor socijalne psihologije, angažovan od strane vlade Teksasa, sa ciljem pronalaska rešenja za smanjenje neprijateljstva koje vladalo između etničkh grupa u učionicama.

Organizacija časa po sistemu tehnike slagalice je vrlo jednostavno i može se realizovati u deset jednostavnih koraka.

PRVI KORAK: Podelite odeljenje u grupe od 4 do 6 članova.

Grupe se formiraju na osnovu teme koju nastavnik bira i podtema tj. zadataka koje pravi na osnovu teme. Formirane grupe su heterogene po polu, etničkoj pripadnosti i postignućima iz datog predmeta. Ovako formirane grupe se zovu bazne grupe. Istraživanja su pokazala da će učenik sa najslabijim postignućima najbrže učiti i napredovati, dok će polna i etnička različitost doprineti interakciji.

DRUGI KORAK: Odredite lidera za svaku baznu grupu.

Lider ili vođa grupe je najodgovorniji ili najzreliji član bazne grupe. Njegova uloga je važna na kraju procesa učenja.

TREĆI KORAK: Podelite temu na 4 do 6 segmenata.

Podelite temu na 4 do 6 segmenata u zavisnosti od broja članova u baznj grupi i napravite zadatak ili osmislite zaduženje za svakog člana grupe.

ČETVRTI KORAK: Podelite učenicima njihove zadatke ili zaduženja.

Kada ste osmislili zadatke i zaduženja, podelite ih učenicima prema njihovim postignućima ili ukoliko već duže vremena radite po tehnici slagalice dopustite učenicima da odaberu svoj zadatak na osnovu interesvanja i postignuća.

PETI KORAK: Dajte učenicima vreme da pročitaju i analiziraju svoje zadatke ili zaduženja.

Odvojte dovoljno vremena od časa da učenici urade ovaj korak. Važno je da svaki od učenika shvati svoj zadatak i zaduženje.

ŠESTI KORAK: Formirajte ekspertske grupe

Ekspertske grupe čine učenici koji realizuju isti zadatak, to su učenici koji izlaze iz raličitih baznih grupa i formiraju novu grupu. Nakon toga dajte učenicima dovoljno vremena da unutar ekspertske grupe reše svoj zadatak. U ekspertskoj grupi učenici pri realizaciji zadatka međusobno sarađuju, komuniciraju, objašnjavaju jedni drugima, prenose informacije i diskutuju, ali i smišljaju plan kako će svoj deo zadatka preneti ostalim članovima bazne grupe pri povratku u istu.

SEDMI KORAK: Vratite učenike u bazne grupe

OSMI KORAK: Pitajte svakog učenika bazne grupe da prezentuje svoj deo zadatka

Tokom prezetovanja ohrabrite ostale učenike bazne grupe da postavljaju pitanja. Na ovaj način svaki član bazne grupe prvo poučava jer prezetuje svoj zadatak, a zatim je i poučavan jer od drugog člana uči o njegovom zadatku. Pri povratku pojedinci moraju da sarađuju da bi zajednički došli do rešenja unapred zadatkog problema.

Preuzeto sa: https://learningcurrents.weebly.com/the-jigsaw-method.html

DEVETI KORAK: Budite uz grupu da možete da vršite opservaciju procesa

Ukoliko neka bazna grupa ima problem sa ponašanjem učenika intervenišite. Učenici unutar grupe ne bi trebali da dominiraju već da budu jednako eksponirani u radu bazne grupe, ohrabrite učenike sa slabijim postignućima, pomozite im da razviju samopouzdanje. Takođe, šapatom možete sugerisati lideru grupe da uradi isto ili opomene učenika koji remeti rad grupe. A ovaj način obučavate lidera da interveniše u skladu sa situacijom.

DESETI KORAK: Izvršite proveru stečenog znanja

Prvi put kada primenjujete tehniku slagalice dajte kviz, a vremenom uvedite različite metode za proveru ishoda i stečenog znanja. Na ovaj način će učenici shvatiti da se nisu igrali, već zaista učili i shvatiće važnost rada i doprinosa svakog od članova grupe njihovom individualno postignuću, kao i postignuću grupe.

Kroz rad u slagalici učeje postaje programirano i smišljeno za svakog pojedinca u procesu učenja. Učenici su primorani da ulažu napor u  realizaciji socijalnih odnosa i ponašanja tokom učenja, dok u potrazi za mogućim rešenjima, razmenjuju informacije i proširuju svoje razumevanje predmeta.Dva su ključna elementa za uspešno funkcionsanje tehnike slagalice, prvi je grupni cilj, a drugi individualna odgovornost učenika.  Grupni cilj mogu biti dodatni bodovi za ocenu, ili bilo šta što će u tom trenutku biti pokretač motivacije učenika. Individualna odgovornost povećava uspešnost grupe, vrlo je važno da učenici vremenom shvate značaj svog doprinosa radu grupe.

Brojna istraživanja, sprovedena u svim delovima sveta u proteklih pet decenija potvrđuju pozitivne efekte pri realizaciji tehnike slagalice u okviru nastavnog procesa. Nesumljivo najbitniji benefit je nestanak takmičarskih odnosa između učenika u učionici, razvoj socijalnih odnosa, a nakon toga porast motivacije i postignuća kod učenika.

Tekst je objavljen i na Školskom portalu.https://www.skolskiportal.rs/clanci/2772-tehnika-slagalice-u-deset-koraka

Priča o Karlosu i tehnici slagalice

Davne 1971. godine u teksaškom gradu Ostinu, čije stanovnoštvo su činili belci, Afroamerikanci i Latinoamerikanci, po prvi put u školske klupe su seli izmešani učenici sve tri etničke grupe zajedno. Već nakon nekoliko nedelja zajedničkog rada u školama je primećena neprijatna i krajnje neprijateljska atmosfera, uzrokovana dugogodišnjim nepoverenjem koje je vladalo između etničkih grupa. Školski nadzornici su pomoć zatražili od Eliota Aronsona, američkog psihologa i predavača na Teksaškom univerzitetu, i njegovih studenata. Aronson je formirao grupu istraživača koja je u školama širom Ostina provela nekoliko nedelja posmatrajući situaciju i uslove u kojima učenici borave. Nakon nekoliko dana posmatranja dešavanja u učionicama istraživači su zaključili da je neprijateljstvo između grupa podstaknuto takmičarskim okruženjem. Učenici su radili pojedinačno i takmičili se međusobno za ocene, nastavnik je stajao ispred odeljenja, postavljao pitanja i čekao znak od učenika da znaju odgovor. Najčešće je šest od deset učenika podizalo ruke ili se podizalo sa stolice i pružalo ruke što više u težnji da dobije pažnju nastavnika. Nekolicina preostalih učenika, skrivala se u dubini svojih mesta sa nadom da ih nastavnik neće prozvati. Ukoliko bi učenik bio prozvan  i dao tačan odgovor, nastavnik bi klimanjem glave dao potvrdu i nastavio dalje sa pitanjima. Učenici koji nisu znali tačan odgovor bi tada odahnuli – u ovom krugu su izbegli sramotu pred odeljenjem. Karlos je bio jedan od takvih učenika, mali latinoamerikanac, stidljiv i nesiguran u svom okruženju, engleski mu je bio drugi jezik koji je govorio relativno dobro, ali sa akcentom.

Preuzeto sa https://americanenglish.state.gov/

Shvativši da moraju takmičarsku atmosferu da zamene saradnjom, istraživači su kreirali tehniku slagalice. Učenici petog razreda su prilikom izučavanja života Elenor Ruzvelt podeljenji u grupe heterogene u pogledu rase, etničke pripadnosti, pola i postignuća, pri čemu je svaki od učenika bio zadužen za istraživanje jednog dela biografije čuvene političarke. Zamislite Karlosa u novim uslovima učenja, struktura slagalice ga je činila neizostavnom karikom, te nije imao mogućnost skrivanja iza učenika koji sve znaju i željni su dokazivanja i pažnje nastavnika. Kada je na njega došao red da prezentuje svoj deo, zamuckivao je i nesiguran u svoj engleski pocrveneo. Drugi učenici su ga ismevali, iz grupe se začulo i „Glup si“. Umesto da ih zamoli „da budu fini“ i sarađuju, nastavnica je izgovorila moćniju izjavu „Takav razgovr sa Karlosom bi mogao biti zabavan za grupu, ali vam to neće pomoći da naučite bilo šta o Elenor Ruzvelt, a provera sledi za 15 minuta“. Drugim rečima, stare navike i isto ponašanje moglo je učenike koštati šanse da dobro urade proveru znanja. Posle nekoliko nedelja rada po slagalici stare, nefunkcionalne navike su nestajale, učenici u grupi su se razvili u vešte anketare koji su postavljali jasna i konkretna pitanja o temama koje su izučavali. Kako je i Karlos davao svoj doprinos, članovi grupe su ga videli u pozitivnijem svetlu, njegovo samopouzdanje je raslo i učinak u radu grupe se povećao, a samo okruženje grupe je postalo prijateljsko i podržavajuće. Nakon nekoliko nedelja koršćenja uspeh tehnike slagalice je bio očigledan, nastavnici su bili zadovoljni promenom atmosfere u odeljenjima, dok su posetioci bili iznenađeni transformacijom škole.

Ukoliko izostavimo etničku komponetu da li vam se situacija iz teksaške učionice čini poznatom i bliskom? Da li ste bar jednom u vašoj učionici doživeli isti scenario ili i gori?

Slagalica je jedna od tehnika kooperativnog učenja zasnovana na radu i saradnji učenika unutar bazinih i ekspertiskih grupa. Osnove metode je postavio Eliot Aronson, dok je za njen razvoj, unapređenje i primenu zaslužan Robert Slavin. Poslednjih pedeset godina nastavnici u školama koriste ovu metodu ili njene komponente pri realizaciji nastavnog procesa uz promovisanje saradnje između učenika.

Preuzeto sa https://www.cultofpedagogy.com/

U susret predstojećoj školskoj godini, obojenoj smernicama koje smo mi nastavnici  dobili od strane Ministarstva prosvete, ovo je jedna od ideja koja je sa naučne strane dala dokaze o poboljšanju međuljudskih odnosa između učenika, motivacije i povećanju postignuća učenika kako u prirodnim tako i u društvenim naukama.

Karlos, tehnika slagalice…papir trpi sve, ali ovo je samo ideja…konkretna ideja za promene.

Tekst je objavljen i na Školskom portalu.

https://www.skolskiportal.rs/clanci/2762-prica-o-karlosu-i-tehnici-slagalice

Da li ste čuli kako zvuči magnetno polje Zemlje?

Naučnici sa Tehničkog univerziteta u Danskoj u saradnji sa Evropskom svemirskom agencijom (ESA) i muzičarem Klaus Nilsenom omogućili su nam da „nevidljivo i neopipljivo“ magnetno polje Zemlje čujemo. Tim stručnjaka je iskoristio podatke o magnetnom polju Zemlje koje su ESA-ini Swarm sateliti sakupili tokom solarne oluje nastale 2011. godine nakon izbacivanja sunčeve baklje i konvertovali ih u zvuk.

Stanovnici Kopenhagena koji su se zadesili na Trgu Solbjerg, tokom poslednje nedelje oktobra u 8:00, 13:00 i 19:00 časova imali su priliku da prvi čuju ovaj zvuk.

Izvor: ESA

Pitate se kakav zvuk su čuli?

Ako vam zatreba muzička pozadina za plašenje dece ili Noć veštica, potražite na  youtube-u zvuke magnetnog polja Zemlje tokom solarne oluje. Zveckanje, pucketanje, lomljava i buka su reči kojima se može opisati zastrašujući zvuk magnetnog polja u ovom slučaju. Muzičari bi ga opisali kao složen ton, različitih frekvencija.

Poslušajte kako zvuči magnetno polje Zemlje

https://www.esa.int/ESA_Multimedia/Videos/2022/10/Bringing_Earth_s_magnetic_rumble_to_Copenhagen#.Y6x4KOnbcPg.link

Pre zvuka magnetnog polja tokom solarne oluje, istraživači su snimili zvuk solarnog vetra, koji uzrokuje stalan protok naelektrisanih čestica i magnetni talas koji kada se pretvori u zvuk daje dubok muzički ton, dakle ton niske frekvencije. Takođe, ovo nije prvi put da su naučnici konvertovali magnetne signale u zvuk i na taj način „čuli“ nešto što ne proizvodi zvuk, naime već postoje zvukovi crne rupe i magnetnog polja Jupiterovog satelita Ganimeda.

Magnetosfera, tj. Zemljino magnetno polje predstavlja dinamički „balon“ koji omogućava čovekov opstanak na planeti. Potiče od kretanja pregrejanog tečnog gvožđa i drugih metala koji se nalaze u spoljašnjem delu Zemljiog jezgra. Kao i voda u okeanima, i tečni metali u jezgru imaju svoje struje koje se kreću usled toplote jezgra i Zemljine rotacije. Sporo kretaje tečnih metala koji nose različite količine pozitivnog i negativnog naelektrisanja stvaraju električne struje, dok promena struje stvara magnetno polje. Zbog ovoga Zemlju smatramo velikim elektromagnetom. Magnetni polovi Zemlje se ne podudaraju sa geografskim polovima, a njihov položaj se menja tokom vremena. Interesovanje savremenih naučnika okupirano je praćenjem i otkrivanjem uzroka promena jačine magnetnog polja i položaja magnetnih polova. Evropska svemirska agencija je 2013. godne lansirala tri satelita koji prate promene magnetnog polja.

Izvor: ESA

Dosadašnja slika o magnetnom polju za koje znamo da nam pomaže da se orjentišemo u prostoru pomoću kompasa, štiti nas od kosmičkog zračenja i naleta naelektrisanih čestica tokom solarnih vetrova, ali nam daje i priliku da uživamo u polarnoj svetlosti Aurori Borealis i Aurori Australis upotpunjena je njegovim zvukom.

Izvor: ESA

International Civic and Citizenship Education Study 2022

Šta je ICCS 2022?

ICCS je najveća međunarodna studija o građanskom obrazovanju učenika. Istraživanje daje značajan doprinos našem znanju o doprinosu građanskog obrazovanju u školama i načinu pripreme mladih ljudi u različitim zemljama za aktivno učešće u građanskoj zajednici i društvu.

Zbog pojave novih izazova koji su evidentni u današnjem svetu, studija ima za cilj da otkrije spremnost učenika da učestvuju u globalnom razvoju građanskog društva,  razvoju održivosti životne sredine, socijalnim interakcijama u školi, upotrebi novih društvenih medija za građanski angažman i upotrebi digitalnih komunikacija, učešću u aktivnostima koje donose migracije i  kulturalna raznolikost.

Učestvovanje u ICCS-u pruža zemljama pouzdane, uporedne podatke koji pomažu u oblikovanju obrazovnih politika u ovim kritičnim oblastima.

ICCS 2022 će izveštava o praksama podučavanja učenika, tehnikama upravljanja odeljenjem, školom,   klimom u školi i drugim faktorima koji se odnose na znanja i stavove u oblasti građanskog obrazovanja.

Republika Srbija, kao jedna od članica IEA prvi put učestvuje u  ICCS istraživanju. Istraživanje se sprovodi u saradnji sa Zavodom za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanje.

Uzorak u istraživanju čine učenici osmog razred.

Ko sprovodi ICCS 2022?

Međunarodna asocijacija za vrednovanje postignuća u obrazovanju  (International Association for the Evaluation of Educational Achievement-IEA) osnovana je 1958.godine sa ciljem da prati napredak i postignuća učenika u obrazovnim sistemima širom sveta, te da upoređujući informacije dobijene u istraživanjima doprinese unapređenju obrazovnih politika .

Članovi IEA su vladine istraživačke institucije preko 60 zemalja  širom sveta, naučnici i analitičari koji rade na  proceni, razumevanju i unapređenju oko 100 obrazovnih sistema  širom sveta.

Istraživanja agencije IEA koja se sprovode širom sveta:

– TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study)- istraživanje o postignućima učenika 4. razreda osnovne škole iz oblasti matematike i nauke

 -PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study)- istraživanje o čitalačkoj pismenosti učenika 4. razreda osnovne škole

-ICCS (International Civic and Citizenship Education Study)- istraživanje o građanskom obrazovanju, kompetencijama i spremnosti za učešće u građanskom društvu

– REDS (Responses to Educational Disruption Survey)- novopokrenuto istraživanje o uticaju virusa COVID19 na učenje i obrazovna postignuća u sistemima pogođenim novonastalom situacijom.

 -21CS MAP (21st Century Skills Mapping) – istraživanje o razvoju veština za 21. veka- kritičko mišljenje, komunikacija, kreativno mišljenje, međupredmetne i međukulturalne kompetencije.

 -CIVED (Civic Education Study) – najveće do sada sprovedeno istraživanje na svetskom nivou o građanskom obrazovanju, domenu demokratije, građanstva, nacionalnog identiteta, socijalne kohezije i različitosti.

-SITES (Second Information Technology in Education Study) – istraživanje o informaciono-komnikaciono-tehnološkim kompetencijama učenika i njihovim upotrebama u oblasti matematike i nauke.

-TEDS-M (Teacher Education and Development Study in Mathematics) – istraživanje o nastavnim programima i usavršavanjima nastavnika matematike širom sveta.

Mapa zemalja širom sveta koje učestvuju u međunarodnim istraživanjima

Pilot istraživanje ICCS 2022

 Jedan od koraka u okviru ICCS 2022 je pilot istraživanje u kojem učestvuju:

-32 škole (jedna od njih je OŠ “J.J. Zmaj” iz Sremske Mitrovice sa dva odeljenja osmog razreda)

-65 odeljenja (odeljenja VIII-2 VIII-4)

-oko 1.400 učenika i oko 480 nastavnika

Probno istraživanje je realizovano od 16. do 30. novembra 2020. godine (u OŠ “J.J. Zmaj” testiranje će biti realizovano 20.novembra) uz poštovanje svih mera propisanim uslovima pandemije COVID -19 virusa. Školski koordinator za međunarodni projekat ICCS 2022 je Branislava Blajvaz.

Sertifikat za učešće u međunarodnom projektu ICCS 2022.

Nakon testiranja naših učenika, upitnici su poslati u Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, a nakon toga prosleđeni IEA.

Rezultati probnog testiranja će nakndano biti poznati i prezentovani.

Zahvalnica za učešće u pilot projektu ICCS 2022

IMO SAMIT DOBRIH IDEJA 2020

Poslednja četvrtina školske 2019/20. godine stavila je naš obrazovni sistem pred velik izazov-realizaciju i razvoj nastave tj. učenja na daljinu tokom pandemije virusa COVID-19.

Prema američkoj Asocijaciji za učenje na daljinu pojam učenja na daljinu definiše se kao “dostizanje znanja i veština kroz dostavljene informacije i uputstva, primenom različitih tehnologija i ostalih formi učenja na daljinu”.

Kako su se realizatori nastavnog procesa snalazili tokom realizacije nastave u vanrednom stanju, da li su i sami izučavali i primenjivali nove alate, razvijali i usavršavali kretativne ideje i nesvesno radili na svom stručnom usavršavanju govore mnogobrojna istraživanja koja su pokrenuta u ovom period.

Institut za moderno obrazovanje je krajem avgusta 2020. godine skupio velik broj entuzijasta-nastavnika koji su bili voljni da podele stečena znanja i iskustva I kreira program aktivnosti koji će pomoći nastavnicima da pronađu nove ideje unaprede svoj način rada kako u online i hibridnoj nastavi. Rezultat je  bio IMO samit dobrih ideja 2020.

Slika preuzeta sa sajta www.institut.edu.rs

Samit dobrih ideja je predstavljen kao trodnevna obuka nastavnika održana od 04.-06. septembra 2020. godine u novim uslovima – online, u vidu celodnevnih vebinara koji su sastavljeni od predavanja koja su edukatori snimili u svojim domovima.

Slika preuzeta sa sajta www.institut.edu.rs

Kao jedan od predavača na IMO samitu dobrih ideja, dobila sam svojih “5 minuta online slave” i mogućnost da sa kolegama podelim stečeno znanje, iskustvo i ideje za korišćenje aplikacije Wordwall realizujući predavanje “Tri klika do Interaktivne igre koju možete igrati na više načina”.

Wordwall se može koristiti za kreiranje interaktivnih i štampanih aktivnosti. Većina šablona dostupna je obe verzije.

Interaktivni sadržaji mogu se igrati na bilo kom uređaju sa pristupom internetu, poput računara, tableta, telefona ili interaktivne table za pisanje. Mogu se igrati individualno od strane učenika ili pred razredom uz vođstvo nastavnika sa učenicima koji se smenjuju.

Radne listove možete direktno odštampati ili preuzeti kao PDF datoteke, oni se mogu koristiti kao prateći materijali interaktivnim ili kao samostalne aktivnosti.

Više o samom alatu možete pročitati na stranici radioactivedragons.rs/

Pripremajući se za predavanje, nesvesno sam svoja predavanja unapredila izučavajući aplikaciju ZOOM i delimično se pripremila za hibridnu nastavu koja nas čeka od septembra školske 2020/21. godine

…a koliko će nam sve aplikacije, alati, kreativnost I trud pomoći da decu zainteresujemo za nov način nastave ostaje da vidimo!

Mašite, proletela je Međunarodna svemirska stanica!

Proveravajući prognozu za subotu 08.02.2020. godine svi smo priželjkivali vedro nebo, možda nekoliko stepeni Celzijusa više, ali iskusne kolege astronomi kažu da se za astronomska posmatranja uvek treba dobro obući, neiskusni domaćini su danak platili još jednom prehladom…

Zašto vedro nebo?

Plan za večernji izlazak te subote  bio je romantične prirode-posmatrali smo zvezde.

Naime, profesori sa katedre za fiziku Prirodno-matematičkog fakulteta Novi Sad, prof. dr Sofija Forkapić i prof. dr Dušan Mrđa u goste su nam doveli članove ekipe VoBaNISTA. Akronim VoBaNISTA krije projekat prekogranične saradnje Srbije i Mađarske (PMF Novi Sad i Fondacija astronomske opservatorije iz Baje) u ciljem popularizacije astronomije pod nazivom „Noćno nebo Vojvodine i Bač-Kiškuna kao nova turistička atrakcija“.

Na terenu naše škole bila su postavljena dva teleskopa i termalna kamera te su i učenici i slučajni prolaznici mogli da uživaju u noćnom nebu iznad Zmajeve škole.

Posmatrali smo Veneru, Merkur, Orionovu maglinu i Mesec.

Te večeri Mesec je bio skoro pun i pod nazivom Supermesec. Tragajući za pozadinom naziva naišla sam na podatak da je naziv više astrološke nego astronomske prirode. Da su tzv. supermesec slavili drevni indijanci, u čijim verovanjima je simbolizovao oslobađanje tereta i dolazak velikih promena.

Šta je nama februarski supermesec doneo? RASPUST 🙂

Šalu na stranu, mogućnost viđenja Meseca te večeri je oduševio našeg Docu koji je strpljivo stajao sa telefonom iznad teleskopa i vrebao priliku da napravi fotografiju istog.

Meni, kao koordinatoru projekta “Train like astronaut” (ESA) dao je inspiraciju za jednu od prvih projektnih aktivnosti- sakupljanje koraka do Meseca (o ovoj aktivnosti možete više pročitati u narednom tekstu).

Na kraju je aplikacije ISS Live Now javila da se Međunarodna svemirska stanica približava Srbiji, te smo u sledeće trenutku gledali kako “preleće” iznad naših glava I podigli ruke da još jednom pozdravimo ekipu astronauta na MSS.

Ovo je bio savršen kraj večeri koja nas je prisetila na naš skorašnji razgovor sa sad već bivšim kapetanom MSS Lukom Parmitanom.

Za kraj, hvala prof. Sofiji Forkapić, prof. Dušanu Mrđi i dekanu Milici Pavkov-Hrvijević što su na mapu VoBaNISTA uvrstili i našu školu I posetili bivšeg “đaka”.

…I samo da znate, Doca je pitao kada ćemo opet gledati u nebo? 🙂

Tradicija za primer

Kao i prošle godine vesela družina odeljenja VII2 škole “Jovan Jovanović Zmaj”odlučila je da novogodišnjim paketićem obraduje jedno dete.


Učenici su ovog puta odabrali da darom obraduju Pavla Mora, veselog petogodišnjaka obolelog od kancera. U dogovoru sa odeljenskim starešinom, Branislavom Blajvaz, odeljenje je uplatilo značajnu sumu novca koja će biti iskorišćena u daljem lečenju malog Pavla.

Paketić sa slatkišima i igračkama sedmaci su otvarali zajedno sa malim Pavlom i uživali u igri sa mališanom.

Slika preuzeta sa www.unsplash.com

Naša svemirska avantura

Instalirajte aplikaciju ISS Live Now…detektor je na svaka 92minuta pokazati da iznad naših glava preleće Međunarodna svemirska stanica, projekat koji već skoro dvadeset godina realizuje 15 država sveta.

Na dalekih 400km iznad naših glava, u uslovima bez gravitacije, pri brzini od 27500km/h  trenutno živi grupa od šest izvarednih ljudi, koji će pored mnogobrojnih diloma, savladanih obuka, medalja i ordenja u istoriju ući jer su  dve žene oktobra 2019.godine izvele prvu „svemirsku šetnju“ (space walk), a jedan od četiri muškaraca, je postao prvi svemirski DJ puštajući muziku sa MSS direktno na festival na Ibici.

Na Međunarodnoj svemirskoj stanici u uslovima mikrogravitacije vrše se eksperimenti iz biologije i biotehnologije, sakupljaju se slike planete  i prate se geografske promene planete i delića kosmosa koji nas okružuje, vrše se fizički eksperimenti u datim uslovima, testiraju

novi materijali, tehnologije i sistemi, ali isto tako MSS ima i obrazovni program za mlade ljude koji žele da istražuju matematiku, prirodne nauke, inženjerstvo i astronomiju.

Jedan od obrazovnih projekata na MSS je ARISS-Amaterski radio na Međunarodnoj svemirskoj stanici. Ovaj program inspiriše i ohrabruje učenike i studente širom sveta, da istražuju prirodne nauke, tehnologiju, astronomiju. Kroz STEM učenje, učenici mogu znanja stečena u školskim klupama da primene i prošire znanjima koja stiču istražujući način funkcionisanja, rada i života na MSS, posmatrajući planetu i život van nje iz drugog ugla.

Da bi se realizovao ARISS projekat mnogobrojne radio-amaterske organizacije pomažu školama koje učestvuju u projektu da se ostvari konekcija sa MSS prilikom preleta iznad dečijih glava.

Jedna od škola zapadnog Balkana, koja je ove godine ušla u  NASA-in projekat je Osnovna škola „Jovan Jovanović Zmaj“ iz Sremske Mitrovice.

Naš projekat „To the Moon and back“, traje godinu dana, u okviru kojih se najmlađi učenici upoznaju sa svemirom kroz  implementaciju ove teme u redovno gradivo-od radionica na predmetu svet oko nas, likovne kulture, do izučavanja velikih brojeva na primerima razdaljina i dimenzija planeta u okviru matematike. Stariji učenici se sa svemirom upoznaju kroz radionice sekcije Mali astronomi, zatim istražujući istorijska otkrića o svemiru, razvoju tehnike i tehnologije koja nam je omogućila današnja istraživanja, modelovanjem svemirskih letelica, postavkom instalacije Sunčevog sistema u školskom holu, radionicama sa radio-amaterima i dodajući A (art)  u

 STEAM sistem učenja pronalazeći i pevajući pesme sa tematikom svemira na engleskom jeziku.

Zvezdani pik našeg projekta bi trebao da se realizuje krajem januara i početkom februara, kada će učenici naše škole ostvariti kontakt sa astronautima na MSS uz pomoć Kluba radio-amatera Novi Sad YU7BPQ. Tada će dvadeset učenika imati priliku da postavljaju pitanja direktno astrnautima na platformi.

Projekatni tim ovog puta čine Tatjana Štefanac (koordinator, engleski jezik), Dragana Bogosavljević (portparol), Branislava Blajvaz (sekcija, FB stranica, blog), Vojislav Krstić(planetarijum), Vesna Stanković (engleski jezik), Mirjana Čolak(mentor) i saradnici u okviru škole.

International Space Station Live Now!

Ideja o svemirskoj stanici nastala je 80tih godina prošlog veka u SAD u želji da se stvori baza u svemiru na kojoj će ljudi moći da borave i vrše istraživanja. Danas je to Zemljin najveći veštački satelit.

Ideji rođenoj u SAD prvo su se priključile evropske zemlje, a nakon toga Kanada, Japan, Rusija da bi danas 15 država sveta učestvuje u realizaciji ovog projekta.

Međunarodna svemirska stanica se kreće na visini od preko 400km, sa brzinom kretanja od preko 27500km/h. Stanici je potrebno 92minuta da jednom obiđe oko planete, što znači da na dnevnom nivou MSS oko 16 puta obiđe oko planete.

Međunarodna svemirska stanica

U uslovima mikrogravitacije vrše se eksperimenti iz biologije i biotehnologije, sakupljaju se slike planete  i prate se geografske promene planete i delića kosmosa koji nas okružuje, vrše se fizički eksperimenti u datim uslovima, testiraju novi materijali, tehnologije i sistemi, ali isto tako MSS ima i obrazovni program za mlade ljude koji žele da istražuju matematiku, prirodne nauke, inženjerstvo i astronomiju.

Unutrašnjost Međunarodne svemirske stanice

Realizujući obrazovni program Međunarodne svemirske stanice i pripremajući se za kontakt sa astronautima na stanici, učenici koji pohađaju astronomsku sekciju pretraživali su tekstove, slike i snimke na internetu, prezentujući jedni drugima informacije do kojih su došli.

Međutim, potpunu sliku o izgledu Međunarodne svemirske stanice i životu i radu astronauta na njoj dobili su instalacijom aplikacije ISS Live Now!

Pogled sa Međunarodne svemirske stanice

ISS Live Now! je još jedna od Play aplikacija koju vrlo lako možete instalirati na mobilnim telefonima i koristiti u edukaciji kako u učionici, tako i van nje.

Alikacija vam omogućava da u svakom trenutku pratite putanju Međunarodne svemirske stanice oko planete, koristite HD i SD kameru i imate pogled na planetu.

Meni aplikacije ISS Live Now!

Snimci nastali u noćnim preletima će vas ostaviti bez daha!

Pogleda na planetu tokom noći

Pored pogleda van Međunarodne svemirske stanice, imate uvid i u dešavanja unutar stanice-postoje odloženi snimci aktivnost astronauta, ali i virtuelna tura kroz stanicu. Pokretanjem prsta po ekranu telefona vrlo lako možete da se krećete kroz tunele stanice od modula do modula i vidite laboratorije u kojima se vrše eksperimenti.

U svakom momentu možete se upoznati sa ljudima koji „žive“  na stanici i pročitati njihove zapanjujuće biografije.

Trenutni stanovnici Međunarodne svemirske stanice

Aplikacija ima mogućnost detekcije Međunarodne svemirske stanice kada se ona nalazi iznad naših glava i vidljiva je.  Pokazuje vam kako da se orjentišete u prostoru da biste je videli na nebu.

Putanja Međunarodne svemirske stanice

…instalirajte aplikaciju i videćete kako će vas na svaka 92minuta oduševiti javljanjem da su astronauti iznad vaših glava…ili vam omogućiti da imate najlepši mogući pogled na planetu Zemlju…

Na kraju XOXO za  večitog dečaka Stefana Simića koji je otkrićem aplikacije doprineo našem projektu 🙂 :*

Hello dear, what is your name?

Da li ste se ikada zapitali ko je davao imena planetama, satelitima, kometama i svim poznatim svemirskim  objektima.

Večiti romantici će navesti primer simpatičnog dečka koji je prilikom udvaranja verovatno našao svetleću tačku na nebu i nazvao ga baš po vama, ozbiljniji će reći Rimljani, da…ali…priča potiče iz tog vremena i ne završava se nikako.

Naime, ove godine se navršava sto godina od osnivanja Međunarodne astronomske unije  te je u tu čast omogućeno da sto zemalja sveta učestvuje u „krštenju“ egzoplaneta i njihovih zvezda.

Hajde da se vratimo na početak priče…

Rimljani su dali imena planetama koje se na noćnom nebu vide golim okom:

Jupiter-najveća planeta je dobila ime po njihovom vrhovnom bogu, Mars-crvena planeta ih je asocirala na krv, te je nazvana po bogu rata, Merkuru je potrbno samo 88 dana da obiđe oko Sunca pa je nazvan po bogu putovanja, Saturnu je opet potrebno 29 godina da obiđe oko Sunca pa je nazvan po bogu vremena, Venera-najlešsa i najsjajnija planeta je dobila naziv po boginji ljubavi.

Preostale tri planete, tj. današnje dve su nazive dobile tek nakon otkrivanja telesopa. Nemci su „krstili“ Uran i Neptun držeći se rimske tradicije. Uran predstavlja latinizirano ime grčkog boga neba, dok je Neptun dobio naziv po bogu mora (obe planete su poznate po svojoj plavoj boji). Bivša planeta Pluton dobila je naziv po bogu podrzemlja od strane engleske devojčice u 19tom veku.

Šta je sa ostalim nebeskim telima? Večina njihovih imena liče na šifre i kodove sefova u bankama, ali šta znače te šifre i kako se sastavljaju?

Imena satelita se sastoje od početnog slova planete koju prate zatim se dodaje godina otkrića i redni broj satelita planete. Međutim, Uranovi sateliti nose nazive po Šekspirovim likovima: Kordelija, Ofelija, Belinda, Umbrijel, Miranda, Arijel…

Asteroidi dobijaju privremene oznake od strane Centra za male planete. Oznake se sastoje od godine otkrića, slova koje označava deo meseca u kojem se otkriven satelit i slova koje predstavlja redosled otkrića, npr :

1982 DB, 1982 je godina kada je satelit otkriven, D  je oznaka za drugu polovinu februara i B znači da je to drugi otkriveni satelit u toj polovini meseca.

Nakon nekog vremena satelite smeju da „krste“ sami pronalazači.

Imena kometa takođe predstavljaju šifre sastavljene od godine otkrića i rednog broja otkrića. Međutim na ovu šifru se dodaju slova koja predstavljaju i karakteristike komete:P –periodična, C dug period pojavljivanja, D-umrla kometa, X-sumnjiva kometa. Npr: 1995A1P, 1995 je godina otkrića, A1 je redni broj otkrića te godine, P je periodična kometa.

Na kraju, nama trenutno najznačajniji način „krštenja“ je egzoplaneta. Da se setimo, egzoplaneta je planeta van solarnog sistema, koja kruži oko svoje zvezde.

Šifra za egzoplanetu se sastoji od početnog slova naziva zvezde oko koje kruži i dodaje joj se malo slovo po abecednom redu koje predstavlja redni broj planete.

Zašto nam ovo treba? Srbija je 2019.godine dobila mogućnost da dodeli ime  zvezdni WASP-60 i njenoj planeti. Preložene su sledeće kombinacije: Simarlg & Svarog, Julijus&Rpmeus, Maxima& Lumos i Vlasina & Morava.

Kako možete glasati?

Idite na www.menti.com i uz kod 119705 dajte svoj doprinos „krštenju“ zvezde i planete. Predložite to i romantičnom dečku kada izađete na dejt!