Kada sam organizovala sekciju „Mali astronomi“, postavila sam teglu u koju učenici mogu da stave papirić na kojem će zapisati neku svoju misao, nedoumicu, temu koju žele da istražuju i pitanja koje ih muči, a da sve to bude u vezi sa kosmosom. Otvarajući teglu naišla sam na gomilu pitanja koja su se odnosila na temu crne rupe… Tada sam sebi postavila pitanje, „a kako sad crnu rupu objasniti učenicima šestog razreda?“ Učenicima koji su tek naučili da objasne kretanje, delovanje neke od sila i da pretvore neku jedinicu mere…
Kao i uvek, tragajući po internetu naišla sam na velik broj materijala prilagođenih deci i njihovim mogućnostima, crtani filmovi i kreiranje jedne crne rupe bili su mi najprimereniji za njihove godine.
Naravno, prvo smo igrali kahoot kviz, na kojem sam im postavila par pitanja u stilu „naučne fantastike“ da bih videla gde će me njihova mašta odvesti. Odgovori, priče i objašnjenja, kao i strahovi koje su izneli tom prilikom prevazili su moju spremnost i očekivanja…i da, crne rupe će nas zaista progutati, po njihovim maštanjima, možda i dok su u školi…
Nakon kviza i maštarija, upoznali smo se sa nekoliko naučnih činjenica vezanih za crne rupe. Odgovorili na pitanja kako nastaju, šta to zaista „rade“ crne rupe, ko ih je otkrio…Mi smo sve ovo naučili kao „fun facts“ crnih rupa:
- Crna rupa je nebesko telo, toliko velike gustine da ni jedno telo ili radijacija ne može da se odupre njenoj gravitaciji
- Nastaju kao završna faza u evoluciji zvezda. Zvezde koje imaju masu dva ili više puta veću od Sunca, svoj život završavaju kao zgusnuta materija-crna rupa. Samo 2% zvezda kolapsiraju kao crne rupe.
- Smatra se da energija koju stvaraju crne rupe će u budućnosti moći da se koristi za napajanje svemirskih brodova.
- Da bi vas „progutala“ crna rupa, morate da joj se dovoljno približite, tj. da budete na horizontu događaja. Svako telo koje pređe horizont događaja, biva uvučeno u jamu i spiralnom putanjom se kreće u njoj.
- Sjajni obuč koji vidimo oko crne rupe zove se akrecioni disk, koji predstavlja gasoviti oblak materije koju je rupa privukla od okolnih zvezda. Temperatura akrecionog diska može da bude i 100 000 000°C.
- Ukoliko završite u crnoj rupi, ona vas neće „spoljoštiti“, već bi vas u jednom trenutku spržila, a u drugom trenutku biste padali u nju nepovređeni. Kako je to moguće?
- Zakoni fizike unutar crne rupe ne važe u obliku koji mi poznajemo. Crna rupa zakrivljuje sistem prostor-vreme, tako da bi let kroz crnu rupu izgledao poprilično uvrnuto.
- „Špageti efekat“ ili špagetifikacija je upravo posledica različitog delovanja gravitacije na razdaljini, tako da bi na vaše noge delovala jača gravitaciona sila nego na telo i glavu. Zbog ovoga dolazi do izduživanja tela poput čuvenih italijanskih rezanaca.
- Šta bi se desilo da dođete do „dna“ crne rupe? Niko ne zna. Ovo objašnjenje još uvek nemamo.
- Jedna od teorija koje se ispituju jeste da crne rupe mogu da izrode nove univerzume, kada stignete do njenog centra
Trenutak tišine koji je nastao nakon predavanja, prekinula sam idejom da napravimo jednu crnu rupu.
Za ovaj recept su vam potrebni obuč, crna pamučna tkanina ili još bolje neka gumirana tkanina, teg i loptice koje ćete ubacivati u rupu da bi isprobali njeno delovanje. Ako se napravite kako treba, loptice bi spiralnom putanjom trebale da završe na „dnu“ vaše crne rupe. Posle više pokušaja, uspeli smo da uz pomoć tega napravimo prostor koji bi izgledao kao crna rupa i ubacimo kugle.
Za kraj u našu crnu rupu smo ubacili i čokoladne bombone, ali one nišu završile na dnu rupe u nepoznatom prostoru, već na vrlo poznatom mestu svima nama- u stomacima.
Da smo nešto naučili kroz igru-jesmo, zanimljivo je koliko činjenica su učenici upamtili kroz ovu radionicu. Još zanimljivija činjenica, za mene, je otkriće da u savremenom vremenu, gde deca više ne veruju ni u Deda Mraza ni u Zubić vilu ili vešticu Jagu crna rupa može da posluži kao savršeno sredstvo za zastraživanje male dece koja vas ne slušaju 🙂
Dakle, za ubuduće, neće ih odneti veštica Jaga već će ih progutati crna rupa 🙂