Osnovna škola „Jovan Jovanović Zmaj“ iz Sremske Mitrovice, je tokom drugog polugodišta školske 2017/18. godine učestvovala u projektu British Council-a i Ministarstva prosvete, nauke i tehnologije „Škole za 21. vek“. Kao jedna od 10 institucija osnovnog obrazovanja koje su ušle u projekat, naša škola je dobila zadatak da realizuje školski projekat u kome će jasno biti vidljiva implementacija veština modernog doba-digitalna pismenost, rešavanje nerutinskih problema i kritičko razmišljanje, koje su potrebne učenicima u daljem obrazovanju.
![](https://radioactivedragons.rs/wp-content/uploads/2018/09/zmajevci-300x200.jpg)
Za temu projekta odabrana je planeta Zemlja i prikazane su aktivnosti u rešavanju ekoloških problema 21. veka, uz novine koje su unete u pristup realizaciji teme. U projektu su učestvovali učenici od drugog do osmog razreda.
![](https://radioactivedragons.rs/wp-content/uploads/2018/09/20180609_131122-300x163.jpg)
Rezultat projekta je film „How do I see the Earth“, koji je montiran na osnovu segmenata snimljenih na 13 održanih oglednih časova. Teme koje su obrađivane na oglednim časovima su: reciklaža, voda-od izvora do slavine, obnovljivi izvori energije, radijacija…Šansu da predstave svoj projekat i podele iskustva stečena tokom njegove realizacije, naši nastavnici su dobili na sajmu „Nove tehnologije u obrazovanju“, održanom od 7. do 9. juna 2018. godine u Beogradu.
Učešće na sajmu propratila je Gradska M televizija.
Radeći na projektu, uz nadzor i sugestije mentora, tim škole fokusirao se na četiri ključna aspekta u implementaciji kritičkog mišljenja: razmatranje perspektiva, ispitivanje dokaza, rešavanje nerutinskih problema i traženje dubljih struktura. Pritom, neophodno je bilo voditi računa o tome da kritičko razmišljanje treba predavati u kontekstu predmeta, da ono nije namenjeno samo naprednim učenicima, da iskustvo učenika otvara put ka kompleksnim konceptima, kao i da strategije za kritičko razmišljanje treba da budu eksplicitne i primenjene.
Ako se drži ovih smernica, svaki edukator može da potvrdi navode sa početka ovog teksta – u kritičkom razmišljanju može da učestvuje čak i trogodišnje dete, naravno, u skladu sa svojom kognitivnom, emocionalnom i socijalnom zrelošću, ali ga moramo podstaći na svestranost i radoznalost, ne smemo od njega tražiti ono do čega ni sami ne možemo da dođemo i moramo mu ukazati na to da za dati problem uvek postoji više različitih rešenja.
![](https://radioactivedragons.rs/wp-content/uploads/2018/09/zz_2-300x225.jpg)
To će, kako ukazuje američki psiholog David Willingham, najbolje biti učinjeno ako se pri davanju povratnih informacija učenicima usmeri pažnja na manje aspekte zadatka i dodaju ciljevi, ako je ta povratna informacija kratka, razumljiva, ali ne previše jednostavna, i ako se vodi računa da povratne informacije ne budu previše detaljne i konkretne tako da učenik nema više o čemu da razmišlja.
![](https://radioactivedragons.rs/wp-content/uploads/2018/09/zz-300x225.jpg)
Zaključci koji su proizašli iz angažovanja na projektu, ukazali su da i najmanja želja za uvođenjem inovacija, iskakanjem iz šablona i pružanjem različitih načina za istraživanje i obradu informacija, stvara učenike koji su motivisaniji da rade na časovima. Tako je i sa razvojem kritičkog mišljenja. Primećeno je da učenici lakše usvajaju oblasti predviđene planom i programom, spremniji su na timski rad i razmenu ideja. Time im se u velikoj meri olakšava stvaranje sopstvenih resursa i dalja primena u nekom drugom kontekstu, što i diktiraju potrebe savremenog društva.
Ceo film “How do I see the Earth” možete pogledati ovde.