Malo filozofije…

Metodičari često kažu da je nastava formalizovana i nedovoljno očigledna da bi obezbedila trajnost znanja i povezivanje teorije sa realnim životom. To je ono što savremenu nastavu odvaja od tradicionalne. Savremena nastava je posvećena svakom učeniku u skladu sa njegovim mogućnostima, a ne prosečnom učeniku. U okviru savremene škole nastavnik nije osoba koja drži časove, već ličnost koja organizuje i podstiče različite procese i stilove učenja, osoba koja drži leđa učenicima pri usponima i padovima i svesno učestvuje u formiranju njihove ličnosti. Najbitnije je da učionicu i čas fizike od bauka pretvorite u igru, naravno ta igra mora imati pravila koja se poštuju. Ako to ostvarite, onda ste uspeli!

Realizovala sam razne tipove časova, ali najveći efekat imaju časovi u kojima koristim nastavna sredstva bliska učenicima-interaktivnu tablu, prezentaciju i video- klipove… Današnja deca imaju razvijenu vizuelnu memoriju i bitno je da vide eksperiment ili animaciju, čak i karikature ostavljaju dobar efekat. Što je upečatljiviji primer, slika ili priča duže se pamti.

Savremena nastava ostavlja velik prostor da sam učenik bude istraživač i nije strašno pogrešiti. I veliki umovi su eksperimente vršili danima dok nisu odgonetnuli suštinu. To treba i deci dozvoliti, dati im osnovu i dobre smernice i očekivati neverovatne stvari. Ono što je bitno, jeste da povežu nauku i realnost, primenu u stvarnom životu. Često se srećem sa pitanjem, „Šta će mi to u životu?“Da, tačno je da smo razvojem stigli do visokih tehnologija, ali one počivaju na vrlo jednostavnim osnovama i nastaće problem ako svet zaboravi na to, jer jednostavnost je osnova svega.

Dostupnost informacija u našem svetu je velika, ukoliko je radoznalost probuđena desiće vam se situacija da vas učenik četvrtog razreda pita da mu objasnite teoriju relativnosti. Meni se to desilo, i zastala sam, iznenađena da tako malo storenje uopšte zna za ovu teoriju. Setila sam se da postavim tri učenika na različite pozicije, a da oni pri tom posmatraju isti događaj-kretanje kuglice po stolu.Svako od njih je imao drugačije zapažanje i došli smo do čuvene rečenice, sve je relativno. Možda i mi nastavnici treba tako da se postavimo, relativno, prema svakom učeniku i da beležimo svoja zapažanja o njegovom razvoju, trudeći se da dobijemo bar približno iste konačne rezultate.

Nastava fizike prati najnovija kretanja i primenu novih sredstava u nastavi, nove metode podrazumevaju interaktivnu nastavu, veliku angažovanost učenika , a samim tim se smanjuje mogućnost da časovi budu dosadni.

Deca vole ovakav način rada, što potkrepljuju i rezultati koje smo postigli prethodnih godina počevši od školskog takmičenja pa sve do srpske fizičke olimpijade. Priprema za takmičenja je specifičan proces, u koji ulažete puno energije, znanja i vremena, ne samo mi nastavnici, već i učenici. Naravno, nailazite na prepreke pri učenju, pri samom takmičenju, ali je to nebitno kada na kraju vidite njihovo zadovoljstvo i sreću. To su trenuci koji se pamte.

Ovakav način izvođenja nastave se pokazao kao vrlo pozitivan te planiram da ga i dalje usavršavam i primenjujem, a ovo je mesto na kojem bih podelila svoja iskustva sa vama…

Naslovna fotografija preuzeta od:
unsplash-logoJESHOOTS.COM

Leave a Reply

Your email address will not be published.